A chatbot olyan online alkalmazás, ami interaktívan képes kommunikálni a felhasználóval, ezzel igazi beszélgetés érzetét keltve. Ennek a mesterséges intelligencia szabhat csak határt, de ezek az alkalmazások teljesen átformálják a felhasználói élményt.
A chatbot képes az egyszerűbb kérdésekre “statikus” választ adni, de képes használni bármilyen programot, hogy annak eredményét megjelenítse. Mindehhez csak a Facebook Messenger felületét használva úgy, hogy a felhasználónak nem kell kilépnie a megszokott keretek közül.
Sok magyar vállalkozás már sikeresen használja a chatbotot üzleti célokra. Vevőszolgálat, elégedettség mérés, gyakran intézett kérdések, webáruházak “kirakata”, vagy étteremválasztás… egyik sem akadály egy chatbot számára.
Előnye, hogy bármilyen marketinggel kapcsolatos helyzetben alkalmazni lehet adottságait, ha megfelelően van meghatározva a célja. A chatbot felpezsdítheti a “hírlevélvakok” táborát, új színt vihet az ügyfélkommunikációba, és megnövelheti webáruház eladási statisztikáját.
Mire jó a chatbot?
Rengeteg energiát fektetett már az e-mail alapú hírlevélbe, de a konverzió még mindig csak 5% körüli? Míg a hírlevél e-mailek 80%-át nem olvassák el, addig a chatbot üzenetek 95%- a 24 órán belül célba ér. Az emberek több interakciót akarnak, ezért érdemes már most átgondolni a kampányok Facebook Messenger-es verzióját.
Folyamatosan ugyanazokkal a kérdésekkel bombázzák a vevői? Túlterhelt a telefonos ügyfélszolgálata? Egy chatbot nem kér enni, nem szomjas és nem igényli a cigiszünetet sem. Folyamatosan 0-24 órában képes válaszolni a vevők által feltett kérdésekre. Ha pedig bonyolultabb a probléma, átirányítja a beszélgetést a humán ügyfélszolgálatra.
Bármilyen hihetetlen, egy chatbot képes a webshopját is kezelni. Na persze nem fog a postára menni, de a vevőit el tudja érni Messengeren keresztül, ahol értesíti a legújabb vagy akciós termékeiről. A chatbot kilistázza a kiválasztott elemeket és a felhasználót közvetlenül landoltatja a webshopjának termékoldalán.
Időpontfoglaló szolgáltatást szeretne anélkül, hogy azt külön marketálni kelljen? A chatboton keresztül vendégei, ügyfelei akadálymentesen és interaktívan foglalhatnak helyet vagy időpontot szolgáltatására. Étterem, szépségszalon vagy hotel, a chatbot egyformán hatékony minden területen.
Szeretne belevágni egy vállalkozásba, de nincs információja? Túl költséges egy összetett piackutatás, és az eredménye sem visszakövethető? A chatbot interaktívan kommunikál, melyet valós időben követhet, így akár a megfelelő pillanatban közbeléphet, hogy még pontosabb képet kapjon a leendő vevőjéről.
Ha online gasztro-blogot vezet, vagy saját online főzőműsora van a YouTube-on, esetleg egy jól menő étterem tulajdonosa? A chatbot ideális kiegészítője lehet a tevékenységének. Rajta keresztül lekérhetik a legújabb receptjeit, tanácsokat adhat az összetevőkről, vagy csokorba gyűjtheti a chef válaszait a legfurfangosabb kérdésekre is.
Gyakran ismételgetik ugyanazokat a kérdéseket pedig már ötszázszor megválaszolta? Engedje el, és bízza rá a chatbotra. Az összegyűjtött kérdéseket tematikusan kezeli a bot, és bármikor bővíthető új kérdésekkel és válaszokkal. A szöveges válaszok mellett a bot küldhet képeket, hangfelvételeket vagy akár videókat is.
Kevés a látogatója a WordPress oldaladon? Most indította és az Adwords hirdetések nem hozzák az elvárt számokat? Támogassa meg honlapját egy chatbottal, amin keresztül a legfrissebb cikkei, vagy akár a teljes honlap tartalmát is lekérhetik. Legyen a chatbot az első lépés a honlapja felé és a látogatási statisztikái meglódulnak!
Önnel együttműködve meghatározzuk a követelményeket és célkitűzéseket, majd létrehozzuk a chatbotot és igény esetén az üzleti logika programozását. Bonyolultságától függően, a chatbot 2-4 héten belül elkészül és élesíthető a Messenger hálózatán.
A konverzációs folyamat tervezésénél (conversational flow) a Chatfuel mesterséges intelligenciáját hívjuk segítségül, mellyel komplexebb párbeszédeket is létrehozhatunk.
Üzleti logika programozása esetén a Digital Ocean bivalyerős Node.js tárhelyeit használjuk.